Kiirastorstai, ei vaan sunnuntai 1,5 viikon kuluttua

Kiirastorstai vauhdikas ja työteliäs paastopäivä. Kaivelin alla olevan tekstin, jossa oli kiirastorstain merkitys selvitetty.

Lähde: IS
Kiirastorstaina kirkoissa on messu. 
- Päivään liittyy myös puhdistuminen, sillä tuona päivänä Jeesus myös pesi opetuslastensa jalat. Kiirastorstai on ripittäytymisen päivä. Kiira tulee ruotsin kielen sanasta skära, puhdistaa. Kansankertomuksissa kiira oli pihapiirissä vaikuttava paha olento, joka karkotettiin pois. Karkotus onnistui kiertämällä talo ja pellot kelkassa kolisevan romun ja savuavan terva-astian kanssa, kerrotaan Helsingin kaupunginkirjaston nettisivuilla.


Olin tosiaan aloitellut blogin kirjoitusta kiirastorstaina, mutta se jäi kirjoittamatta loppuun ja pitkänä perjantaina olin jo niin kovan influenssan kourissa, etten blogia edes muistanutkaan. Olen siis ollut 1,5 viikkoa todella kipeänä ja tekemättä juuri yhtään mitään. Olen elänyt kurkkupastilleilla, buranalla ja finrexineillä. Toki ruokaakin on kulunut. Tosiassa olen syönyt lähes kokoajan jotain, koska se on hiukan hellittänyt kurkkukipua. Vieläkään en ole kunnossa ;/.

Olisi ihana päästä kupsuttelemaan pihalle ja käydä lenkillä. Jumppiakin on jo ikävä, mutta olo ei tosiaan vielä anna myöten, että voisi suunnitellakkaan liikkuvansa hikiliikuntaa. En muista, että olisin vuosiin ollut näin kipeänä, näin pitkään. Nyt ei auta, kun sairastaa rauhassa ja lähteä sitten taas uuteen nousuun jälleen kerran. HUOH!




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Toipumista

Vauhdikasta elämää

Syyskuu meni, lokakuu tuli