Siirry pääsisältöön

Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on marraskuu, 2012.
Tänään on virallinen lepopäivä. Suunnitelmissa on itseni hemmottelua hyvässä seurassa kahvikupin, jos toisenkin äärellä. Huomenna alkaa taas viikonloppu ihanaa! Tänä viikonloppuna ei ole mitään massiivisia suunnitelmia, joten liikunnalle jää upeasti aikaa, kun ei "tarvitse" käydä kuin leffassa ja kaverilla kylässä.  Joulutavaralaatikon otin eilen ullakkolla käydessä alas. Josko sitä ensimmäisen adventin kunniaksi alkaisi kaivamaan joulukoristeita esiin ja lisäilisi niitä sitten pikkuhiljaa. Yleensä mulla jää noi joulujutut ihan viime tinkaan, mutta tänä vuonna olisi kiva virittäytyä jouluun vähän aikaisemmin. Tänä vuonna en aio ottaa joulusta stressiä. Mulla on lapsuudentraumat joulusta, kun meillä väännettiin koko talo ylösalaisin ennen joulua ja etenkin äiti oli tosi väsynyt ja kiukkuinen ja itse lapsena pelkäsi, että saadanko kaikki jouluvalmistelut ajoissa valmiiksi. Viikonlopuksi on luvattu lunta ihanaa. Olen ajatatellut tänä talvena yrittää ottaa hiihdon säännölli

Hyvä mieli

Eilen oli oikein onnistuja fiilis, kun sai reippaasti tehtyä suunnitellun reenin. Pitkästä aikaa oikeasti nautin kuntosalilla rehkimisestä. Hieno juttu, että siihenkin alkaa löytyä taas intoa, kun tuntuu, että se on ollut pitkään pakko puurtamista. Tänään kävin reippaalla tunnin kävelylenkillä ja tein vielä kotitreenin 4x15 liikkeillä sen päälle vielä kunnon venyttelyt. Hyvä hiki parempi mieli! Mietin tätä elämän hektisyyttä... Vasta tänään ehdin istahtaa alas ja lukea pienen pätkän jo viikko sitten ilmestyneen 12/12 Fit-lehdestä. Lehti on musta mukavaa luettavaa, siinä on hyviä vinkkejä ihan tällaiselle tavalliselle kuntoilijalle. Sieltä poimin tuon alla olevan juomien kaloritaulukon. Tarkkana siis saa olla etenkin näin pikkujoulu aikaan ;) juomista tulee melkoisesti turhia kaloreita. Niin ja eihän se yleensä jää pelkkiin juomien kaloreihin  Juomien kaloreita dl/kcal oluet 30-150 siiderit 40-90 punaviinit 70-100 valko- ja roseviinit 50-170 kuohuviinit 70-100 viinat

Turinaa ja liikuntaa

Tänään on hyvä päivä :). Monta asiaa loksahtanut tänään kohdilleen, niin töissä kuin elämässänikin. Kyllä se on vaan kuulkaas niin, että ne tekemättömät työt vievät energiaa paljon enemmän kuin niiden tekeminen. Muutama työkuvio tuli hoidettu etiapäin. Vielä olisi muutama raportti väännettävänä ja pari esitystä valmisteltavana. On se hassu juttu miten niitä aina spennaa vaikka puhuu ihan tutusta asiasta. Tai no, toinen case on vähän nyhjää tyhjästä :/  Ekassa esityksessa on osallistujia viitisenkymmentä ja tuossa toisessa on vain parikymmentä, mutta sitäkin haastavampia... No, aina näistä on hengissä selvitty =D. Viereisestä kuvasta voi päätellä, että minun ja osallistujen onneksi en aio presentaatiooni kuvia laittaa ;D, kuntoi piirtäminen  ei oo mun vahvuuksia =D. Tänään on vuorossa kuntosali ja aerobinen. Tässä vaiheessa päivää en ole vielä varma otanko aerobisen kuntosalikäynnin yhteydessä crosstrainerilla, juoksumatolla ja kuntopyörällä vai käynkö reipaalla sauvakävely/juoksul

Tämän viikon liikuntaohjelma

Noniin taas on uusi viikko alkanut. Puhtia pitäisi taikoa tähänkin työviikkoon. Kirkasvalo lamppu on jo käytössä, mutta sekään ei meinaa riittää. Oon pohtinut josko kokeilisi niitä kirkavalo kuulokkeita. Onko kellään kokemusta niistä? Aika tyyriithän ne on mut jos niistä sais oikeesti puhtia, niin senkin kestäisi... Jaksamista "helpottaa" kummasti tuo valmiiksi suunniteltu liikuntaohjelma viikolle. Ilman sitä olisi niin helppo lysähtää vain kotisohvalle. Tänään ruokalistalla tuorepuuro, makkarakeitto, 2x ruisneppari, kevyt leipäjuusto, härkäleikettä ja salaattia, rahka Viikon liikuntaohjelma MA palauttava ulkoilu 10-90min, venyttely (sykealueella 104-124) TI peruskestävyys 60-90 min, 4 liikettä 3x20, venyttely (sykealueella 124-144) KE peruskestävyys 60 min, 4 liikettä 3x15, venyttely (sykealueella 124-144) TO Lepo PE palauttava ulkoilu 10-80min, venyttely (sykealueella 104-124) LA Lepo SU Vauhtikestävyys 40-60min (sykea

Paluu arkeen

Pikku joulut on juhlittu ja kotiinkin on päästy. Oli ihana viettää viikonloppua vanhojen ystävien kanssa ja taisi sitä tulla muutama uusikin ystävä. Käveltyä tuli viikonlopun aikana paljon, mutta ei sitä nyt oikein liikunnaksi voi sanoa. Ruokalistalla oli erilaisia salaatteja ja kohtuullisen teervellistä ruokaa muutenkin ja lauantai-illan juomasaldokin pysyi kohtuullisena (2 lasia punaviinia ja lonkero), joten tästä on hyvä jatkaa. Espalla oli komeat valaistut puut, josta oli ihan pakko napata kuva. Tänään syön: maustamaton jogurtti, mehukeitto, lesettä, vlcd-patukka, omena, kanasalaattia, raejuustoa, 2 jälkiuunipalaa ja rahka Täytyy tässä illalla vielä kaivaa kalenteri esiin ja suunnitella ensi viikonliikunnat. Tsemppiä alkavaan viikkoon! 

Perjantai ja blogisähläilyä

Ja taas puolivalmis teksti oli julkaistunut (mun mielestä itsestään). Taas meinasin aloittaa kirjoittamisen ajan kulun nopeudesta... No, eiköhän siitä ole tullut jo kirjoitettua ihan tarpeeksi =). "Koko" viikonloppu menee käytänössä pikkujouluissa. Varsinaiset pikkujoulut vievät huomisen päivän, mutta kun pikkujoulut ovat Hesassa täytyy lähteä jo tänään, että on ajoissa paikalla ja sunnuntai palailen onneksi kotiin sen verran ajoissa, että ehdin lenkille. Tänään liikunta on reipasta reippailua reppuselässä Helsingissä. Ei ihan kunnon lenkki, mutta matkaa kertyy reilut kolme kilsaa, joten kyllä siinä vähän liikuntaa tulee. Illalla voisi tietysti kavereiden iloksi  tehdä vielä kotitreeninkin :D. Tässä vaiheessa täytyy todeta, että tämän viikon liikunnat eivät ole menneet suunnitellun mukaisesti. Osa johtunee itsestäni riippumattomista syistä, mutta kyllä laiskuudellakin on ollut oma osansa. Tää synkkyys vaan saa niin vetämättömäksi, mutta periksi en anna. Ensi vi

Torstai ja jaksaa jaksaa jaksaa...

Niin pitäis vielä jaksaa huominen töissä... Kyllä tää harmaus vie mehut ja mitään ei meinais jaksaa. Onneksi lähellä on viikonloppu kaikkine rientoineen.... Liikuntaohjelmassa tänään oli vuorossa palauttavaliikunta... Onneks jotain helppoo.... Tänään syön: rahka, vlcd-välipala, kanasalaatti, tuorepuuro, kruunukasviksia, paprikaa, kanaa.... Melkoisen kanamainen  päivä ;).

Uusi päivä

Nonni, eilen tuli "remppamies" sitten vihdoin käymään ja mun sali/juoksutreeni peruuntui eilen. Hiukan ahdisti, mutta toisaalta tätäkin käyntiä oli odotettu. Itselleni nää suunnitelmamuutokset on niitä pahoja paikkoja, kuten olenv aiemminkin kirjoittanut. Oikeesti ihmettelen miten helposti sitä antaa periksi ja antaa itselleen luvan pistää ranttaliksi. No, enää se, ei oo niin helppoa, kun sen tiedostaa =D. Tänään on vuorossa vauhtikestävyys 40-60 min. Sehän sopii tähän vauhdikkaaseen elämään. Hah hah, kyllä se on tuo sohva, joka kutsuisi enemmän. Ei auta kun lähteä kuntoilemaan ja sit saunaan.... Syömiset: tuorepuuro, 2x Savulohisalaatti(savulohi, paprika, tomaatti, kukkakaali, auringonkukansiemen, raejuusto), maksisleipä, joulupipari ja sokeritonta glögiä 1 lasi

Elämän hektisyys vaikeuttaa liikuntaa

Täytyy tässä todeta, että tämän viikon liikuntaohjelman suorittaminen aiheuttaa kyllä ylitsepäättömiä haasteita. Yritän mahdollisuuksien mukaan sitä tehdä, mutta vaikka kuinka yritin huomioida muut aikataulut tulee jotain yllättävää ( Mutinaa... kiva kun muut päättävät missä mun pitää olla ja mitä pitää tehdä, Huoh) . Liikun sen mitä voin ja vähän erilailla, mutta perskeles liikkumatta ei jää. Tänään syön mandariini, tuorepuuro, kanasalaatti, savulohta, kukkakaalia, auringonkukansiemeniä, porkkanaa, sokeriton glögi, karjalanpiirakat, ruisleipä

Viikon liikunnat

  Hiukan teettää vaikeuksia toteuttaa tämä viikko liikuntaohjelman mukaissa liikunnoissa. Ensi viikonloppu menee "kokonaan" pikkujouluissa vol 2.  Lauantaisista pikkujouluista vol. 1 on vasta toipunut =D. Lauantaina tuli syötyä oikein fiksusti pikkujouluissa, eikä se juomapuolikaan ihan överiksi mennyt (muutama lasi punaviiniä), mutta valvominen ja tuo kokonaisuus aiheutti krapulan kaltaisen olotilan sunnuntaille... josta taas seurasi sortuminen "krapularuokaan". Nyt sitten taas tiukasti ruokarytmiin... Puntarille en mene ainakaan pariin päivään ;). Maanantain ruuat tuorepuuro, savulohisalaatti, mandariinia, rahka, kanaa, porkkanaa, kukkakaalia, tomaattia, raejuustoa... ja vohveli :/ Viikon liikuntaohjelma , jossa olen huomioinut kyseisen viikon muut menot. Ihan ei nyt noi lepopäivät oo kohillaan, mutta en muuten olis saanut järkkäiltyä sitä ohjelman mukaiseksi, koska lauantai ja sunnuntai menee reissussa... Joku viisaampi osais varmaan sanoa, onko parempi

Mahti aloitus lauantaille...

Lauantai on alkanut todella mahtavasti. Aamupäivästä kävin salilla tekemässä aamutreenin ja sen jälkeen reippaan peruskestävyys harjoituksen sykealueella 124-144. Keskisyke oli 138 eli ihan kunnon treeni tuli tehtyä.   Huomenna on lepo päivä, joka tulee ihan tarpeseen, jos tämän iltaiset pikkujoulut venähtää pitkiksi. Mä oon nykyään niin huono lähtemään hippaloimaan mihinkään, joten ihmettelen tätä juhlaintoani, etenkin tässä on tiedossa lähiviikkoina jos jonkunlaisia kinkereitä. Ehkä tätä juhlaintoa nostaa se, että olen ostanut ihania hippalomekkoja =). Helsinkin reissullani löysin ihanan suomalaisen suunnittelijan Ilona Hyötyläisen (Miun) putiikin, josta löytyi ihana keltainen juhlamekko, jonka aion laittaa illalla päälleni. Tässä aamun punnitus tulos, joka ihan oikeesti yllätti totaalisesti. Nyt oon taas siinä painossa, missä pitääkin ;). Tää anto taas tsemppausta myös tohon trimmaamiseen ja vauhdin kehittämiseen. Tänään syön/tulen syömään:  tuorepuuron, (palari
Ihanaa tänään on perjantai... Huomenna on ja pikkujoulut vol 1.  Hiukan hirvittää tämä kolmen seuraavan "viikonlopun" juhlaputki ;D. No, kysehän on mun omista valinnoista eli "juhliakin" voi kevyesti ja joskus voi toisaalta hiukan höllätä. Tänään tein reippaan lenkin, mutten niin reipasta kun ohjelman mukaan olisi pitänyt. Huomenna kampean itseni aamupäivästä peruskestävyyslenkille ja salille, niin saa valmistautua ennen illan rientoja rauhassa. Tänään vatsaan on mennyt tuorepuuro, kanasalaatti, rahkaa, cashew-pähkinöitä, omenan ja viereisessä kuvassa oleva herkkuleipä meni just eli ruispala, jossa on banaani siivutettuna päällä.

Rimpati rimpari rimpa

Joo ei tuossa otsikossa mitään järkeä ole ;). En vaan keksinyt mitään näppärää otsikkoa. Huh, miten vauhdilla tämäkin viikko on mennyt, nyt ollaan jo torstaissa.... Tänään vuorossa palauttava ulkoilu. Suunnitelmissa on 1,5h kävelylenkki. Matkaan lähtee kuntoilun alkutaipaleella oleva ystäväni, joten vauhti on ohjelmaan sopivan rauhallinen. Yksinänikun tuo vauhti meinaa kiihtyä. Lenkin jälkeen sitten kunnon venyttelyt, niin avot kunto-ohjelman mukaan mennään. Perjantaina ja lauantaina on ohjelmassa reippaampaa liikuntaa... Lauantaina olisi pikkujoulukauden avaus, joten ohjelmassa ole lepo sopii sunnuntaille hienosti :). Näinhän mä tän suunnittelinkin. Ihanaa torstaita!

Homma etenee...

Maanantaina oli armoton väsypäivä, mutta onneksi tiistai oli jo hieman parempi, lieko sillä valomöllykällä taivaalla ollut vaikutusta. Ohjelman mukainen treeni tuli tehtyä hienosti, liikuntasaldo 1,5h. Hiukan tiukemmalla sykkeellä olis voinu vielä tehdä. Lisäsin painoja aikaisempaan salitreeneihin nähden melkoisesti ja irvistin eteen päin. Oon tainnu reenata aivan liian pienillä painoilla. Syömiset tänään muun muassa tuorepuuro, kanaa ja kasviksia, salaattia, rahkaa, mandariini, Nizzan salaatti, ruisleipä ja levite... Tänään on liikuntaohjelman mukaan vapaapäivä. Hyödynsin vapaan käymällä vertaluovuttamassa. Kuukauden hyvä työ siis tehty =D.

Armoton väsymys

Nyt tais iskeä kaamosväsy tähän tätiin. Eilen olin ihan naatti. Kaikki aktiviteetti töiden jälkeen otti tosi koville ja tosiaan en saanut kotitöistä puoliakaan tehtyä. Onneksi päivälle suunniteltu liikunta oli niin kevyttä. Hiukan hirvittää miten tänään käy, kun yö tuli sitten lopulta nukuttua aika huonosti. Tänään olis ohjelmassa vähän reippaampaa liikuntaa ja jos on oikein väsynyt ei liikunta luista. No "eteen päin sano mummo lumessa", joten en luovuta ja josko sitä liikkumalla piristyisi. Tänään olen syönyt/syön: ruispala, juusto, sei, keitettyjä kasviksia, salaattia, auringonkukan siemeniä, rahka, kana-salaatti, raejuustoa, mandariini ja dietmix-palarina.

Maanantai ei mittään erikoista

Taas on uusi viikko aloitettu. Tänään on vaivannut aivan törkeä väsymys. Onneksi tänään oli liikuntaohjelmassa venyttelyä ja palauttelua. Palauttelu oli lyhyt reilusti alle tunnin happihyppely. Kotitöitä jäi puolet tekemättä kun oli pakko ottaa iltaunet. Syömiset tänään marjarahka, grillattuakanaa, raejuustoa, banaani, jälkiuunipala, kasviksia ja salaattia. Nyt nukkumaan. Kauniita unia!

Stressin vaikutus ruokailuun ja muuta

Tulipa tässä viime päivinä oltua ihan koekaniinina miten stressivaikuttaa ruuan himoon. Viime viikolla oli koulutehtävän palautus ja pari tiukkaa työcasea pitkien päivien kera, jotka aiheuttivat melkoisia paineita. Viikolla oli iltaisin aivan järkyttäviä mielitekoja etenkin rasvaiseen ruokaan, eikä se makean himokaan ollut paljoa lievempi. Tunnustan ihan avoimesti, etten saanut täysin mielitekoja pidettyä kurissa, mutta "vanhaan elämään" verrattuna se onnistui paljon paremmin. Kyltissä lukee räjähdysvaara ;)  Maanantaina aloitin kuntotestin perusteella laaditun liikuntaohjelman toteuttamisen... Havahduin sitten siihen todellisuuteen, että kiireinen stressaava viikkoa ei ole paras mahdollinen uuden aloitusviikko ja eihän se homma lähtenyt käyntiin, suunnitelman mukaisesti. Liikuttua kyllä tuli jossain määrin, mutta ei ohjelman mukaisesti, niin kuin piti.    Jatkossa kun näitä stressiviikkoja tulee, varaudun etukäteen paljon paremmin sii

Argh eli murinaa ja mutinaa

Ihan jo varoitan etukäteen ( ja otsikkokin sen kertoo ), turhautumisestani. Olin ladannut "itseeni" tuon ohjelman mukaisen liikunnan aloituksen tähän viikkoon, musta-valkoisena ihmisenä, kun vaadin et ku jotain teen oikeesti, niin teen sen just niin ku pitää. No, eilen en saanut päänsärkyä laantymaan erilaisista ja erivärisistä "napeista" huolimatta. Itseasiassa päätä jyhmii vieläkin, onneksi tosi lievänä. Toisin sanoen en päässyt eilen liikkumaan, saati sitten tekemään opiskelujuttuja, joissa deadline perjantaina (ahdistus). No, ei siinä vielä kaikki lapsi kiikutti lapun kotiin, että vanhempain ilta on tänään keskiviikkona. Jes missä välissä liikun ja teen opiskelutehtäviä. Torstaiksi iski poikkeuksellinen "tuplatyövuoro" eli torstaina olen töissä kiinni aamu ysistä ilta ysiin ja ihmettelen edelleen milloin liikun ja teen opiskelujuttuja... No pitänee hakea jotain hyvääkin. Voin liikkua perjantaina, lauantaina  sekä sunnuntaina ja maanantaina kävin kä

Lunta

Olipas aamulla keli. Räntää lunta loskaa oli satanut aika reippaasti ja kauhulla ajattelin, että kuinkakohan moni vetelee vielä kesärenkailla... En eilen illalla malttanut mennä ajoissa nukkumaan ja nyt olen kärsinyt koko aamupäivän hirveästä jysäristä. Argh. Tänään meidän torpan valot sammuu viimeistään kympiltä ;). Toivottavasti Burana tekee tehtävänsä ja pystyn liikkumaan suunnitellun mukaisesti. Ohjelmassa olis myös illalle opiskelutehtävien tekemistä, joka onnistuu paremmin ilman hedaria...  Tänään on liikuntasuunnitelmissa lihaskunto ja peruskestävyys 60 min (sykealueella 124-144). Vaihdoin ma ja ti ohjelmia (vaihdoksia varmasti tulee jatkossakin)  eli tein eilen ns. palauttavan lenkin 40 min. Heh, palauduinkonhan mä viikonlopun sikakiireestä, kun piti maanantaina palautella. Viikonlopun syömiset olivat hampurilais- ja joulutorttu (siis en oo syöny hamppa vuoteen ja joulutortut on mun heikkous) repsahdusta lukuunottamatta hyvät. Pääosin syön oikein hyvin ja oikeita määriä.

Kuntotesti

Johan on ollu monenlaista kiirusta. Nyt vasta ehdin istahtamaan koneen ääreen, jo viikonlopuksi suunnittelemaani kirjoitusta. Seuraavaksi täytynee lueskella useamman päivältä lukematta jääneet blogit. Pohdin tosiaan muutama viikko sitten, että olisi kiva käydä tsekkauttamassa tämän hetkinen kunto ja käydä samalla Inbody 720 mittauksessa. Blogin kirjoittamisen jälkeen rupesin surffailemaan ja kuinka ollakkaan pääsin toteutusasteelle... Eli kannattaa "haaveilla ääneen". Kävin siis lomani aikana perheen kanssa Vierumäellä testauttamassa tämän hetkisen tilanteeni. Edellinen testini oli tehty useampi vuosi sitten aivan eri kilomäärillä. mutta oli hauska huomata hapenottokyvyn kehittyminen. Kuten arvata saattoi lenkkeilyn ja liikunnan jäljiltä peruskuntoni oli oikein hyvä, mutta sain patistuksen ruvetä kehittämään vauhtikestävyyttä, kun on pohjaa jota lähteä kehittämään. Rupean toteuttamaan seuraavanlaista kunto-ohjelmaa. Saataan toki vaihdella noita järjestyksiä... MA

Pikapäivitys

Heipparallaa... Blogia ei ole tällä viikolla tullut päiviteltyä ja tämäkin on vain tällainen pikapäivitys, mutta ajattelin vain "ilmoittautua", että täällä ollaan, jos nty joku mun höpinöitä olis sattunut kaipaamaan. Kirjoitteleln viikonloppuna sitten hiukan pidemmästi mm. siitä kuntotestin tuloksesta ja uusista tavoitteista. Tässä muutama ruokakuva viikolta. Vieressä oleva mössö on kvinoa, tomaatti, jauheliha, hernemaissipaprika -mössö. Täytyy todeta, että vaikka tuo ei ulkonäöllisesti ole kovinkaan houkuttelevan näköistä, niin maku oli ihan kohdillaan. Itselle tuo kvinoa oli positiivinen uusi tuttavuus. Suosittelen kokeilemaan, jos ette ole vielä kokeilleet.  Täytyy todeta näiden kuvien perusteella, että mun keittiössä tähdätään enemmän makuun kuin ulkonäköön =D. Ei tuo makarooni mössökään mikään estetiikan helmi oo... Joo mä en oo mikään esteetikko, meidän perheessä isäntä hoitaa esteetikon virkaa :D. Ruokailut on sujuneet kohtuullisen hienosti j