Siirry pääsisältöön

Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on elokuu, 2014.

Ilman pysyviä muutoksia, ei saavuta pysyviä tuloksia.

Kuulin tässä taannoin mielenkiintoisen ajatuksen siitä miksi vanhemmiten lihoo helpommin. "Ihminen muuttuu vanhemmiten tehokkaammaksi ja osaa käyttää saamansa energian tehokkaammin". Tiedä sen tieteellisyyttä , mutta kulosti aika hauskalta... Tuo otsikko on tilaa, johon tavoittelen edelleen eli pysyviin muutoksiin. Lenkit ja jumpat on olleet mukavasti menossa mukana nyt useamman viikon. Hyvä alku siis. Ensi viikolle yritän saada lisättyä yhden kuntosalin. Syömisten suhteen on mennyt, että oon syönyt fiksusti 5 päivää ja vähemmän fiksusti kahtena päivänä. Paino ei juurikaan ole tippunut, mutta mitä testailin epävirallisesti mittanauhaa, näkyi siinä pienoista positiivista muutosta. Huonon syömisen päiviin olen kiinnittänyt huomiota ja niille on ominaista se, että sinä päivänä on ateriarytmi mennyt pyllylleen tai veden juominen on unohtunut. Itseasiassa yleensä molempia. Siihen asti en ole vielä pohdinnoissani päässyt, että onko nuo syitä vai seurauksia. Kiire ja suunni

Antaa sataa

Viikko on ollut mielenkiintoinen työreissuineen. Matkalaukkuun on pakattuna lenkkivaatteet ja päätin etten anna pienen vesisateen estää mielenkiintoiseen lähiympäristöön tutustumista etenkin kun iltaisin on aikaa. Itseasiassa olen lopulta onnistunut olemaan liikkeellä aina kun ei satanut, kerrankin näin. Ensimmäisenä iltana tein 6,5 juoksu/kävelylenkin ja toisena iltana noin 9 km juoksu/kävelylenkin. "Katkojuoksu/-kävely" oli oikein mukavaa ja lenkkeily oli oiva tapa tutustua lähiympäristöön. Tätä lenkkeilyä kun jatkaa kotopuolessa niin voi siirtyä "kokojuoksuun" ;D. Reissussa ihanaa,mutta kyllä oli ihana kotiutua! Syömiset puuro, marjoja ja raejuustoa lihapullat, perunaa, salaattia banaani savuporokeitto

Sunnuntaita ja vähän muutakin....

Jos menee viikot nopsaan, niin menee nämä viikonloputkin. Uskottava se vaan on, että aika kuluu nopsaan ja muistettava, että joka hetkestä on nautittava! Tällä viikolla olen liikkunut mukavasti. Toteutunut on 3 jumppaa, 2x kävelylenkki ja 1x kotitreeni. Lisäksi arkiliikuntojakin mahtui mukaan, joista musta melkein liikunnoiksi voisi laskea siemimetsällä käynnin ja nurmikonleikkuun. Jälkimmäinen oli yllättävänkin raskasta kun nurmikko oli päässyt niin pitkäksi. Viikon syömiset oli ok. Viikonloppuna tuli hiukan herkuteltua, mutta tämä viikonloppu onnistui edellistä paremmin eli suunta on oikea. Viikonlopun herkkuja olivat vaalea uunituoreleipä ja rivi Fazerin sinistä. Toki ilman näitä herkkujakin olisin pärjännyt. Nyt kotiaskareiden pariin; ruuanlaittoon ja pyörittämään pyykinpesukonetta, että saa pakattua reissuun vaatetta. Alla kuva mun ruhtinaallisesta 3 omenan sadosta, kompostista löytyneestä peruna yllätyksestä, pihan kukista ja sieniretkestä...

Päivä vain ja hetki...

Hyvin suunniteltu puoliksi tehty, ei aina. Hienosti suunnittelin meneväni 16.30 alkavaan jumppaan. En mennyt ja voitte arvata missä olin ko. aikaan. Jep töissä... Eilisen tavoin kuuteen. Eli opin, etten  siis suunnittele liikaa ja elän "päivän vain ja hetken kerrallana".. Ketään muutahan mä en voi syyttää kuin itseäni, koska itse määrittelen aika paljon työaikataulujani, mutta kun haluaa olla asiakkaiden saatavilla, niin kalenteri on päivisin ylibuukattu ja jossain vaiheessa ne niitä "paperin pyörityksiäkin tarvii tehdä". Kotiin päästyä olin aika puhki. Yllättävän rankkaa voi olla ns. ei fyysinen työ, vaikkei uskois. Pieni kävelylenkki ja vähän kotijumppaa oli päivän liikuntasuorituksina. Syömiset Aamurahka Paistettua kalaa, pieni peruna ja isolautasellinen salaattia Banaani Lasagnettea ja porkkanaa Jälkiuunipala

Pitkä päivä

Niin ne vaan suunnitelmat muuttuu. Tänään työpäivä venähti neljän sijasta kuuteen ja kaupassa käynnin jälkeen raahauduin kotiin. Appeen jälkeen en sitten enää jaksanut lähteä lenkille tai kaivaa crossaria esiin. Alun perin mun piti mennä neljän jälestä töistä suoraan jumpalle. No huomenna uusi yritys :). Siellä se jumppakassi odottaa valmiina autossa. Eilinen tuntuu hiukan kropassa, mutta yllättävän vähän. Hiukan hirvittää kun tässä vaiheessa syksyä alkaa tää töihin, vähän liikunta (tänään ei sitäkään), kotiin ja nukkumaan fiilis. No, eiköhän tää johtune vähistä unista viime yönä, toivon niin. Päivän syömiset Aamurahka Kalaa, peruna, salaattia, ruisleipä Banaani Kanaa, jälkiuunipala, tomaattia, salaattia Tuorepuuroa Hyvvee yötä!

Jumppahuiti ja turinaa

Tänään pääsin sitten jumpalle. Ohjelmassa oli pumppi, jossa en ole käynyt vähään aikaan. Se on aina hiukan säätämistä painojen kanssa, kun ei tiedä ohjelmasta. Töistä lähtiessä päätin, että otan kunnon painot ja teen sitten tarvittaessa hiukan rauhallisemmin. Tiistai on mulla myös kävelypäivä ja olin ennakkoon sopinut meneväni kaverin kanssa kävelemään, joten tuli tuplaliikuttua. Suunnitelmissa olisi aloittaa kuntosalilla käynnit syyskuun aikana ja selvittelinkin jo hiukan työpaikan kuntosalikuvioita. Tähän saakka oon vältellyt työpaikan kuntosalia, mutta nyt kun mulla on soppari paikassa, jossa on vaan jumppia, enkä sieltä pois halua, niin työpaikan salikin on ok vaihtoehto. En oo koskaan oikein päässyt kunnolla sisään tuohon kuntosalitreenailuun, ehkä se johtuu tästä mun "peruslaiskuudesta" eli en osaa oikein ottaa täysiä tehoja itestäni irti, ellei joku tsemppaa. Tähän ehkä auttaisi se, että asettaisi itselle tavoitteita. Mun tavoite tällä hetkellä on pudottaa painoa,

Kiukkuttaa

Himppasen harmittaa, kun olin menossa töistä suoraan jumpalle. Ei onnannu, kun iltapäivän palaveri alkoi reippaasti myöhässä ja vielä venähti. Ihan kiva. No, lenkille en viitsinyt kaatosateessa lähteä, mutta onneksi iltaa kohden sadekin helpotti. Tänään oli siis kävely/hölköttelypäivä. Mukava 45 minuutin lenkki happirikkaassa säässä oli oikein terapeuttista iltapäivän "kiukun" jälkeen. Olen tyytyväinen myös siihen, että pidin kiinni siitä suunnitelmasta, että tänään on liikuntaa, vaikka muoto muuttui. Pienin steprin kohti hyvinvoivempaa arkea. Päivän syömiset oli semi ok. Ei onneksi mitään yli lyöntejä, mutta fiksumminkin olisi voinut syödä. Päivän syömiset Aamurahka Prrunaa, kanaa, tomaattia, paprikaa ja porkkanaa Sämpylä, juustoa ja levite 2x näkkileipää maksamakkaralla

Vaikeat viikonloput

Arkipäivät sujuvat jo hienosti, mutta nää viikonloput tuppaavat olemaan aika haastavia. Mikä siinä on etten viikonloppuina osaa syödä oikein? Tänään olen yrittänyt analysoida sitä. Meneekö viikko liian tiukoilla ( mielestäni ei). Ateriarytmit venähtävät, aikaa on enempi kiusauksille ja juomisen unohtaminen taitavat olla ainakin osasyinä. Eilen söin paahtoleipää, juustoja, passionhilloa, suolakeksejä, pullaa ja puolikkaan pähkinäsuklaalevyn. Oikeaa ruokaa tuli vielä syötyä päälle. Röyh. Yhteenveto viikon liikunnoista on onneksi mielestäni positiivinen. Kolme jumppaa, 2x kävelylenkki, 2 x ulkoilua. Ensi viikolla tavoittelen kolmea jumppaa ja kahta kävelylenkkiä. Tänään on ollut parempi päivä!

Perusperjantai ja lomaa odotellessa

Toinen työviikko takana ja nopsaan tämäkin meni. Eilen illalla tein itseäni viihdyttääkseni kännykkään päivälaskurit, jotka laskevat päiviä syyskauden kohokohtiin eli lomamatkoihin. Syyslomalla olisi tarkoitus tehdä pieni ulkomaanreissu ja joululomalla sitten vähän pidemmälle. Hassu juttu, miten mieltä lämmittää kun tietää että on joku reissu varattuna. Vaikka tietäs et siihen reissuun olis pidempikin aika. Itse asiassa ensimmäinen reissuhan tulee jo tuota pikaa. Sitä odotellessa pitää nauttia arjesta ja kuntoilla. Tänään olisi edessä pientä siivousurakkaa. Se on vaan aina niin vaikeeta. Meillä kun kaikki osaa "sotkea", mutta kaikille tuntuu se siivouspuoli olevan yhtä vaikeaa =D. Josko tuo siivous menisi lämmittelystä ja sen perään voisi tehdä kotitreenin. On tää ajan kuluminen hassua. Tänään tein töissä kalenteritilauksen vuodelle 2015. Hah, just ku alan oppii kirjoittamaan tuon 2014. Ei oo kerta eikä kaks, kun papereihin on tullut laitettua 2013. Syömiset:

Sämpylöitä

Eilen tein pitkästä aikaa sämpylöitä. Havahduin  taas siihen tosiasiaan et, pitäs vaan leipoa enemmän. Niin hyviä nuo lämpimäiset on. "Ruoka-irrottelin" jopa kahden sämpylän verran =), mut terveellisempiä herkkuja ne on kuin ihan sokerihötöt. Sämpyläohjeen nappasin tällä kertaa Rainbow sämpyläjauhopussin kyljestä ja täytyy todeta, että teen taatusti samalla ohjeella toistekkin. Laitan tähän blogiin myös kuvan tuosta ohjeesta. Tosin siinä joutuu tekemään hiukan niskajumppaa, kun syystä tai toisesta kuva kääntyy vinottain. Koneella tuo kuva on ihan oikein päin. Tänään ruokana: Aamurahka Kanasalaatti, sämpylä Banaani Hernekeitto Real, levite, juustoa ja paprikaa Tänään iltaohjelmassa on paljon ulkoilua ja kevyttä liikkumista. Mä hokasin just, et huomenna on perjantai! Jippii!!!  

Kiertoharjoittelua ja blogin ilmeen päivitystä

Tänään oli liikuntaohjelmassa ns. kiertoharjoittelujumppa. Se on tällä hetkellä mun ykkössuosikki "jumpista". Siinä kierretään monta liikuntapistettä. Jokaista liikettä tehdään 1 minuutti ja siirtymiseen pisteeltä toiselle on aikaa 20 sekkaa ( kirjoitin aluksi epähuomiossa, että 20min, siinä ois hyvin ehtiny palautuu :D). Tunnilla käydään kattavasti koko kroppa läpi. Liikkeissä on mm. "portaille" nousua, punnerruksia, naruhyppelyä, haban heilutusta, kyykkyjä, lankkua, maasta vetoja ja aerobisialiikkeitä. Tänään oli oikein hyvä päivä ja treeni kulki. Päivän syömiset: Aamurahka Kesäkurpitsakeittoa Banaani Broilerin koipi,salaattia ja raejuustoa Leipää, levite, juusto, paprikaa Päivittelin tänään myös blogin ilmettä. Ulkoasu on mielestäni edelleen kohtuu luettava (teksti on sitten oma lukunsa) ja viehättää omaa silmää. Vähän aikaa sitten päivitin blogin kansikuvalla ja nyt mutta nyt sitten päivitin ulkoasua muutenkin. Edellisestä kerrasta taisi olla vuosi.

Kesäkurpitsakeittoa

Eilen tein kesäkurpitsakeittoa pitkästä aikaa. Ajattelin jakaa "ympäripyöreän" kesäkurpitsakeiton reseptin kaikessa yksinkertaisuudessaan kanssanne. Itse opin vasta muutama vuosi sitten yleensäkään syömään kesäkurpitsaa. Tuo kesäkurpitsakeitto on tosi simppeli valmistaa ja jos vaihtaa tuon ruokakerman kevytmaitoon niin keitosta saa kevyemmän. Niin ja jos oiekin haluaa keventää, niin koko keiton voi tehdä veteen. Ainekset: Kesäkurpitsaa Sipulia öljyä kasvisliemikuutio suolaa vettä ruokakermaa pippuria (valko ja musta) halutessa hiukan sulatejuustoa suurusta jauholla tai maizenalla Pinnalle: tinjamia ja ruohosipulia Kuullotin kesäkurpitsan palaset ja sipulia kattilassa tilkassa öljyä. Lisäsin kattilaan vettä ja kiehautin sen ja laitoin kasvisliemikuution. Lopussa lorautin (pippurimaustettua)ruokakermaa ja lusikallisen sulatejuustoa ja suurustin soseutetun keiton. Nam hyvää oli. Päivän syömiset: aamurahka perunaa, kanafile, salaattia rahkaa kesäkurpitsak

Loppuviikko humpsahti ja jo uutta pukkaa

Viime viikonloppu humsahti vauhdilla. Lauantaita lukuunottamatta söin järkevästi, eikä lauantainkaan syömiset ihan pahoja olleet (vähän juhlissa kakkua ja pieni pala pitsaa). Näin se homma etenee. Pienin askelin hitain tavoittein, vaikka se vaikeaa onkin. Sitä kun (edelleen) kuvittelee, että kun syö viikon fiksusti niin paino tippuu ja kaikki on taas hyvin ;). Tänään oli jumppapäivä. Hyvä hiki parempi mieli vai miten se nyt oli. Tästä on hyvä jatkaa liikunnallisempaa viikkoa ;). Mittanauha ei ole edellekkään ole löytynyt, tosin loppuviikon hässäkän vuoksi en sitä ole etsinykkään. Sen etsiminen on tämän illan tehtävä. Tämän viikon liikuntasuunnitelma pitää sisällään 3 jumppaa, ainakin yhden kävelylenkin ja kotitreenin. Tämän päivän syömiset aamurahka pinaattikeitto, 1/2 kananmuna, välipalarahka kesäkurpitsakeitto (siitä huomenna lisää) tumma reissumies, paprikaa, juustoa ja levite (suunnitelma)

Jumppa, miten mukavaa

Kolmas päivä arkea takana ristiriitaisin tuntein. Toisaalta arki on, niin paljon helpompaa kun on rutiineja, mutta olisihan näillä helteillä ihana vaan olla ;) ja lomailla. Töissä on tukalan kuuma. Siinä kuumuudessa ei ajatus meinaa leikata, ei sitten millään. Tänään aloitin sitten vihdoin jumppakauden. Ette usko, että on hurjan hyvän mieli, että "pää on avattu". Tosin treeni näillä säillä on suoritus jo itsessään. Illalla treenin jälkeen kävin vielä kevyellä kävelylenkillä. Mittanauhaa en yrityksistä huolimatta oo löytäny. Mulla pitäs olla ainakin kolme mittanauhaa :/. En ymmärrä mihin mustaan aukkoon ne on Syömiset: Rahkaa 1/2 annos (eli rahkaa, marjoja, mehukeittoa, lesettä, pellavansiemen rouhetta, auringonkukan siemeniä) Lasagnettea, porkkanaa, tomaattia, kurkkua Rahkaa 1/2 annos Jauhelihaa, perunaa, porkkanaa, tomaattia, friseetä, paprikaa Reissumies, levite, juusto ja paprika

Pientä päänsärkyä ilmassa

Hassua, miten ruokavalion muutos saa kropassa vaikutuksia. Eilen illalla päätä särki. lmeisesti tuo pieni jyhmintä aiheutui hiilareiden vähentymisestä. Toki lämmin ilmakin on voinut vaikuttaa, mutta oon aikaisemminkin huomannut vastaavaa jyhmintää ruokavaliomuutoksissa. Heti perään todettakoon, että en ole mitenkään hiilarittomalla ruokavaliolla, enkä erityisen vähillä hiilareillakaan. Tiukemman ruokavalion "pohjalla" on vanhat Superdieetin ja GFG:n ohjeet. Tänäänkään en saanut hilattua itseäni jumpalle, mutta kelin vähän viilettyä kävin reippaalla 40 minuutin kävelylenkillä. Jäi hyvä fiilis, kun sai itsensä kammettua liikkeelle. Perhe haki vielä illalla Hesesta herkkuja, mä kieltäydyin syömästä. Kyllä se tästä! Päivän syömiset Tuorepuuro 1/2 annos Lasagnettea, porkkanaa, paprikaa tomaatti yms. Tuorepuuro 1/2 annos Kalkkunaleikkele, porkkanaa, paprikaa, frisee-salaattia Reissumies, levite, juustosiivut ja paprikaa

Ei enää selityksiä.

Nonniin arki aloitettu ja selittelyt saa loppua. Nyt se elämäntapamuutos, ruokailuiden raiteelleen laitto, liikunnan lisäys, paluu arkeen, "what ever" alkakoon. Aamulla harmittelin, kun en ollut tehnyt edellisenä iltana evässalaattia valmiiksi. Pitkän vapaan jälkeen aikainen aamuherätys on mulle todella haastavaa. No, aika nopsaan se savulohisalaatti eväskippoon valmistui.Töissä oli melkoisen kuumat oltavat, kun työhuoneessa ei ole ilmastointia ja aurinko paistaa koko päivän. Mietin miten ihmeessä sitä jaksaa lähteä jumpalle tai lenkille... Ei auta miettiä... Jumppaan en lähtenyt mutta pienellä iltakävelyllä kylläkin. Lenkiltä palattua lämmintä oli vielä 25 ja kello on melkein puoli ysi. Huh, nyt vaan pitää nauttia lämmöstä ;). Mittanauhan kaivan huomiseksi naftaliinista. Päivän syömiset: Mehukeitto&rahkaa (1/2 annos) Savulohisalaatti Mehukeitto&rahkaa (1/2 annos) Savulohta, kananmuna, 2 perunaa, porkkanaa Iltapuuro